Sebične mašine

osmo/za, Ljubljana
06. – 12. december 2019

Kompleksnost inteligentnih računalniških sistemov, ki danes neposredno posegajo in transformirajo družbeno-politična področja, gospodarstvo in kulturo, daleč presega razumevanje tistih, ki so jih razvili. Hitrost pregledovanja, primerjave in obdelave množice informacij ter bliskovitost njihovega strukturiranja in generiranja rezultatov, sta neprimerljivi s človekom. Tako računalniškim sistemom prepuščamo vse več in vse zahtevnejše odločitve. Te sisteme, ki jih ne razumemo dovolj, urimo na zbirkah podatkov, ki v sebi skrivajo najhujše človeške impulze, uporabljamo pa jih pri nadzoru in v represivnih organih, v zdravstvu, v lastnih družbenih odnosih, pri diseminaciji podatkov in informacij, v bančništvu in financah ter pri upravljanju z viri. Vse to počnemo brez zadostnih standardov, brez resnega testiranja. In to kljub temu, da zapleteni inteligentni sistemi spreminjajo ustroj danih razmerij, kjerkoli jih uvedemo, področja, ki se jih dotikajo, pa hitro postanejo podrejena lastni logiki teh umetnih sistemov. Kljub temu, da mašinerija posega v naše bivanje še bolj radikalno in širše, kot le na naša neposredna telesa, te tehnologije še naprej uvajamo naglo in brez resnega premisleka in zadržkov. Vzvodov nadzora nad tehnologijo, kot so npr. v rabi pri farmacevtskih izdelkih, ki naj bi zagotavljali, da so neželeni učinki manjši in manj pogosti kot pozitivni, pa praktično ni.

Tadej Vindiš in Matic Potočnik sta v osmo/zi predstavila drugo fazo dolgoročnega Vidniševega raziskovalnega projekta Sebičnih mašin. V projektu Vindiš spodbuja samoučeče računalniške sisteme, da dajejo prednost svojim operativnim značilnostim pred učinkovitostjo njihove uporabe. Projekt obrača pozornost k stranskim produktom planetarnega superorganizma; k logiki računskih sistemov, ki namesto statistično pomembnih rezultatov proizvajajo avtonomne artefakte, kar nas lahko pripelje do bolj intuitivnega razumevanja tovrstnih sistemov. Bi “sebične mašine”, v svoji neuporabnosti v “resničnem svetu” še vedno imitirale svet, na način, kot ga dojemamo sami? Imajo take naprave kakršenkoli koncept človeštva, ali nas enostavno prezrejo? Česa se lahko naučimo od tovrstne nevednosti? In kaj je – v svojem jedru – računalniška inteligenca?

POSTAVITVE
Sebične Mašine 2.0 @ osmo/za, Ljubljana, Slovenija, 6. – 12. december 2019
Sebične mašine 1.2 @ 26. bienale oblikovanja Ljubljana, Slovenija, 14. november 2019 – 9. februar 2020
Sebične Mašine @ Festival MFRU, Maribor,  11. – 18. oktober 2019
Predstavtive projekta Selfish Machines, Part 1.1. @ osmo/za, Ljubljana, 21. december 2018 ob 18.00

Kolofon

Tadej Vindiš in Matic Potočnik: Sebične mašine, 2019
instalacija

Avtorja: Tadej Vindiš in Matic Potočnik
Koda: Matic Potočnik
Kuratorica: Anja Zver
Produkcija: Zavod Projekt Atol

Razvoj projekta sta omogočili: Mestna občina Ljubljana, Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo. Delovanje Projekta Atol podpira tudi Ministrstvo za javno pravo.

Bios

Tadej Vindiš je umetnik, kustos, producent in predavatelj, ki deluje na stičišču med sodobno umetnostjo, kulturologijo, tehnologijo in medijskimi raziskavami, s poudarkom na področju strojnega vida – njegovih kulturnih posledic in motenj. S štipendijo Ministrstva za kulturo RS je diplomiral iz fotografije na FAMU v Pragi. Leta 2016 je končal magistrski študij Interaktivni mediji: kritična teorija in praksa z odliko na Goldsmiths, Univerzi v Londonu, pod mentorstvom Grahama Harwooda in Luciane Parisi. Nadaljeval je kot gostujoči raziskovalec pri Goldsmiths, kjer razvija Selfish Machines, praktični raziskovalni projekt umetne inteligence. Vindiš je del ekipe, ki je leta 2014 znova zagnala festival Fotopub in je bil izvršni direktor Društva za sodobno kulturo Fotopub med letoma 2017 in 2019. Kot producent in član kolektiva body>data>space (London) je sokuriral razstavo Bio-Body-Tech na Nesta FutureFest 2018. Od leta 2017 razvija po meri izdelan, naglavni VR-snemalnik za Seeing I, projekt, ki je bil na (pred)ogled postavljen na Ars Electronica 2019. Predava kot gostujoči predavatelj na Westminster School of Arts Univerze v Westminstru.

Tadej Vindiš

Matic Potočnik je računalničar, ki se ukvarja z razvojem in analizo programja ter z raziskovanjem tehnoloških sprememb in njihovih posledic. Pogosta tema njegovega dela v umetnosti je prelivanje navideznega in resničnega. Z Dominikom Mahničem sta ustvarila instalacijo Lumen – risanje v povečani resničnosti, z Danom Adlešičem in Tilnom Sepičem je sodeloval pri projektu mešane resničnosti Od oblike do oblike, s Sašo Spačal pa sta razvila Liminoid – obogateno in virtualno izkušnjo razpršene subjektivitete. S svojim tehničnim znanjem je prispeval tudi k več delom Zorana Srdića Janežiča, k interaktivni instalaciji Neskončna vmesnost Mojce Založnik, k interaktivni zvočni postavitvi Partíja Mateja Stupice in Jake Bergerja – Brgsa, k projektu Selfish Machines Tadeja Vindiša in drugim. V Sloveniji je bilo njegovo delo predstavljeno v galeriji Kapelica, Aksiomi, osmo/zi, +MSUM, Layerjevi Hiši, na festivalih Svetlobna Gverila, IZIS, MFRU in drugje, v tujini pa na festivalih Ars Electronica (AT), Device_art (CRO) in Queens (DK).

Matic Potočnik