Fašenk!

Mestno gledališče Ptuj
05. september 2014

OBLEČEŠ SE V ŽIVALSKO KOŽO, NA GLAVO SI NADENEŠ MASKO, OKROG PASU Z VERIGO ZAPNEŠ GLASNE ZVONCE, POSTANEŠ KORANT.
V TRENUTKU VEŠ, KAJ MORAŠ STORITI.
POTREBNO JE SKAKATI, POTREBNO JE PRIKLICATI POMLAD.
KORANT JE ANARHIST.
NE ODGOVARJA NIKOMUR.
FAŠENK JE NJEGOV DOM.

Gre za odklop od realnosti, da bi vstopili v nek drugačen čas in prostor, kjer je homo ludens (človek, ki se igra) edina in nujna paradigma. Nekaj podobnega se zgodi v vzhodni Sloveniji v pustnem času. V kraju Markovci, kjer sem se rodila in odraščala, ljudje za teden dni ustavijo vsakdanjost in praznujejo pust – »fašenk«. To je obdobje, ko se družbeni ventil odpre s silovito močjo, ljudje se preoblečejo v maske, meje legitimnega izginejo, v ospredje stopijo anarhija, evforija in surovost. V tem času se zdi, da je mogoče tako rekoč vse. Najbolj znana in priljubljena maska je korant, ki s skakanjem napoveduje konec zime in začetek pomladi. Njegov izvor ni jasen, ampak se podobni divji možje pojavljajo po vsej Evropi. Znano je, da je hladnejša klima, ruralno življenje in predvsem z gozdom poraščena Evropa od četrtega stoletja naprej vplivala na domišljijo takratnih ljudi. Divjega moža in redkeje divjo ženo se omenja kot kreaturo z neznansko močjo, po navadi golo, dlakavo in samotarsko, ki pride iz temnega gozda. Danes je naravna in politična slika Evrope precej drugačna, divjega moža se je ukrotilo v karnevalu, ki ga je časovno določilo krščanstvo pred pepelnično sredo. Omejeno število dni anarhije pa je ustrezalo tudi vladajočemu razredu, saj je lahko v času »nefašenka« izvajal nadzor nad ljudmi. Vloga koranta je danes predvsem etnografska, pridobil je nacionalno identiteto in postal del popularne kulture. Če prihajaš iz Markovcev, te nalepke ne pomenijo veliko, saj se skozi plasti še vedno čuti predanost, iskrenost in osvobojenost ljudi, ki fašenk in koranta vsako leto na novo živijo. Pomlad začne prihajati in tla se začnejo tresti. V predstavi bomo koranta ohranili v lokalnega okolju in ga prav tako prestavili v drugačno performativno situacijo – na oder. Oder kot prostor emocije bo omogočil, da se korant znori do konca, razgali, izpove, umre in znova rodi. Skozenj bomo govorili zgodbo o ludizmu, norosti in človeškem gonu, da postanemo nekdo/nekaj drugega.

“V kraju Markovci, kjer sem se rodila in odraščala, ljudje za teden dni ustavijo vsakdanjost in praznujejo pust – ‘fašenk’. To je obdobje, ko se družbeni ventil odpre s silovito močjo, ljudje se preoblečejo v maske, meje legitimnega izginejo, v ospredje stopijo anarhija, evforija in surovost. V tem času se zdi, da je mogoče tako rekoč vse. Najbolj znana in priljubljena maska je korant, ki s skakanjem napoveduje konec zime in začetek pomladi. Njegov izvor ni jasen, ampak se podobni divji možje pojavljajo po vsej Evropi. Znano je, da je hladnejša klima, ruralno življenje in predvsem z gozdom poraščena Evropa od četrtega stoletja naprej vplivala na domišljijo takratnih ljudi. Divjega moža in redkeje divjo ženo se omenja kot kreaturo z neznansko močjo, po navadi golo, dlakavo in samotarsko, ki pride iz temnega gozda. Danes je naravna in politična slika Evrope precej drugačna, divjega moža se je ukrotilo v karnevalu, ki ga je časovno določilo krščanstvo.” Odlomek iz prispevka Nenada Jelesijevića Homo Ludens

Kolofon

Barbara Kukovec: Fašenk!, 2014
Multimedijska gledališka predstava

Avtorica in režiserka: Barbara Kukovec
Produkcija: Zavod Projekt Atol
Koprodukcija: Slovensko mladinsko gledališče in Mestno gledališče Ptuj
Svetovanje: Marko Mlačnik
Tolkala in elektronika v živo: Rob Canning
Scenarij za video: Barbara Kukovec
Režija in montaža videa: Ema Kugler
Direktor fotografije za video: Lev Predan Kowarski
Snemalec zvoka za video: Boštjan Kačičnik
Postprodukcija zvoka za predstavo: Rob Canning
Organizator snemanja videa: Janez Kukovec
Asistentka na snemanju videa: Monika Golob
Pokač: Dušan Pavlinek
Koranti: Bojan Bezjak, Marjan Bezjak, Janko Horvat, Slavko Janžekovič, Jernej Kukovec, Ivan Lesjak, Blaž Obran, Franc Princl, Dani Slana in Slavko Vrtačnik
Ruse: Nejc Jakomini, Jure Letnik, Nejc Letnik, Ana Vrtačnik, Gašper Vrtačnik, Sofija Vrtačnik, Špela Vrtačnik in Stanislav Vrtačnik
Besedila: Hakim Bey, Calvin Johnson, Nina Simone
Pesmi: Dvigni se jezik moj, Terezija Maroh (Zabovske pevke), Feelings, Loulou Gasté
Kostumografija: Vox Populi
Fotografija: Nada Žgank
Izdelovalec biča: Jožef Muhič
Izdelovalec kure: Jože Letnik
Kostum koranta: Marjan Bratec
Izvršna producenta: Barbara Hribar in Uroš Veber

Projekt sta finančno podprla Ministrstvo za kulturo RS in Oddelek za kulturo Mestne občine Ljubljana.

Bio

Barbara Kukovec je performerka, igralka in plesalka, ki se v zadnjem času posveča tudi vizualnim medijem in še posebej fotografiji. Diplomirala je na ljubljanski AGRFT, magistrirala pa iz študija igre na Goldsmith Colledgu v Londonu (2006). Na podlagi njenega celostnega pristopa k tematiki, ki jo obravnava, lahko vsakič znova pričakujemo (in tudi dobimo) povsem samosvoj performativni izraz. Zmožnost doseganja presežkov in poglobljen analitični pristop, tako na ravni posameznega kot kolektivnega, odlikuje delo Barbare Kukovec tudi pri projektih Vie Negative (Izhodiščna točka: Jeza, Še, Bi ne bi, Viva Verdi in Štiri smrti), v katerih s svojo izredno močjo telesne prezence skoraj vedno briše meje med subjektom uprizoritve in uprizoritvijo subjekta.