Teritorij 1995
Framer Framed, Amsterdam, NL
06. september 2020 – 03. januar 2021
Teritorij 1995 @ skupinska razstava From what will we reassemble ourselves.
Delo Teritorij 1995 je spomenik dogodkom iz vojne v bivši Bosni in Hercegovini. Postavitev je zasnovana na dolgoročnemu raziskovanju komunikacijskih, tehnoloških in pravnih vidikov Srebreniškega pokola, največjega vojnega zločina v Evropi po drugi svetovni vojni, v katerem so srbske sile vpričo mirovnikov Združenih Narodov iz Nizozemske umorile 8.000 ljudi.
Projekt Teritorij 1995 je predstavljen na 11. Bienalu sodobne umetnosti v Istanbulu leta 2009 in 2010 v Salonu beograjskega Muzeja sodobnih umetnosti. Postavitev preučuje strateške in taktične situacije na bojiščih in frontah, ki so nastale med vojno v Bosni in Hercegovini od leta 1992 naprej. Posebno pozornost projekt posveča dogodkom na področju enklav Žepe in Srebrenice, ki sta bili razglašeni za »območji pod zaščito Združenih Narodov« in kjer so julija 1995 paravojaške enote Republike Srbske pod poveljstvom generala Ratka Mladića pobile približno 8.000 bošnjaških moških in dečkov. Cilj projekta je z obširnim dokaznim materialom z vojaško tehničnega stališča opozoriti na dejstvo, da genocid ni bil posledica neke neorganizirane paravojaške gonje, ampak je bil posledica načrtne vojaške taktike, za katero morajo storilci in pasivni opazovalci prevzeti odgovornost. Srebreniški genocid je treba obravnavati kot zgodovinsko dejstvo, zato projekt temelji na zbiranju dokumentov in v arhivu obravnava dejstva, ki se navezujejo na konkretne geolokacije in prestrezanja elektromagnetnega spektra.
Delo je nastalo na podlagi dolgoročnega Peljhanovega zanimanja za taktično‐komunikacijski vidik vojne v Jugoslaviji in jo sestavljajo trije sklopi. Na 12 panelih so prikazane analize komunikacij, poveljevanja in nadzorne mreže napadajočih enot ter dejanska prestrezanja njihovih komunikacij. Drugi del tvorijo taktični prestrezni dokumenti in zvezki, ki so jih zabeležile enote vojske BiH, zvočni posnetki in rekonstrukcije komunikacijskih povezav ter ekspertize, ki so del gradiva Mednarodnega sodišča za vojne zločine na območju nekdanje Jugoslavije v Haagu. Tretji element Teritorija 1995 je obširna knjižnica in čitalnica, ki razkriva širši kontekst vojnega zločina.
PRETEKLE POSTAVITVE
Del skupinske razstave That Passes Between @ Good Children Gallery, New Orleans 12. maj – 3. junij 2012
Del skupinske razstave @ Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, RS, 3. december 2010 – 16. januar 2011
Del skupinske razstave @ 11th Istanbul Biennial: What Keeps Mankind Alive?, 12. september – 8. november 2009
Kolofon
Marko Peljhan: Teritorij 1995, 2009-2010
instalacija
Zvočna slika: Nullo & Marko Peljhan
Arhitektura: Miha Bratina
Delo je del umetniške zbirke muzeja Van Abbemuseum iz Eindhovna, ki je leta 2011 delo Teritorij 1995 tudi odkupil.
Bio
Marko Peljhan (1969) je leta 1994 ustanovil umetniško organizacijo Projekt Atol in bil leto pozneje eden od soustanoviteljev ljubljanskega laboratorija za nove medije Ljudmila. Enega svojih najbolj znanih projektov, Makrolab, je prvič predstavil na Dokumenti leta 1997 ter leta 2003 tudi na petdesetem Bienalu v Benetkah. Peljhanovo delo je bilo v zadnjih 25 letih predstavljeno in nagrajeno na številnih bienalih in festivalih, na razstavah ISEA in Ars Electronica ter v muzejih, kot so P.S.1 MoMA, New Museum of Contemporary Art, ICC NTT Tokyo, YCAM Yamaguchi, Van Abbemuseum Eindhoven, Asia Culture Centre Gwangju in Garage v Moskvi. Med drugim je leta 2001 prejel nagrado Prix Ars Electronica zlata nika za projekt polar, ki ga soustvarja z nemškim umetnikom Carstenom Nicolaijem. Z ameriško-kanadskim umetnikom Matthewom Biedermanom od leta 2008 vodita Iniciatitvo za arktično perspektivo (Arctic Perspective Initiative), ki se posveča globalnemu pomenu arktične geopolitične, naravne in kulturne sfere in je bila predstavljena na pregledni razstavi Kodirana utopija v Moderni galeriji leta 2011. Peljhanovo delo je posvečeno tudi raziskavam in pedagogiki na stiku med umetnostjo, tehnologijo in mediji na kalifornijski univerzi UC Santa Barbara, kjer ima naziv rednega profesorja. V Sloveniji je bil med pobudniki za ustanovitev Centra odličnosti Vesolje, znanost in tehnologije in začel leta 1998 aktivno delovati v vesoljskih in aeronavtičnih raziskavah in kulturalizaciji. V radijskem spektru je znan kot S54MX.
Marko Peljhan