SINUNI

Galerija sodobne umetnosti Celje
20. september – 28. oktober 2012

Arctic Perspective Initiative (API), mednarodna skupina posameznikov in organizacij, ki sta jo ustanovila Marko Peljhan in Matthew Biederman, na razstavi Kiparstvo danes: Nova renesansa in transhumanizem predstavlja project ᓯᓄᓂ SINUNI. Skupina je v sodelovanju s skupnostmi, ki živijo na severu, razvila obsežno senzorsko omrežje in komunikacijski sistem SINUNI. Paradigma raziskav na Arktiki je zgodovinsko takšna, da imajo skupnosti na severu živečih ljudstev malo, če sploh kaj dostopa do rezultatov raziskav, ki se izvajajo na njihovih tleh. SINUNI predstavlja način, kako lokalnim skupnostim omogočiti izvajanje lastnih raziskav in razpolaganje z zbranimi podatki, kar bi okrepilo njihov položaj.

API že od leta 2010 razvija obsežno senzorsko omrežje in  komunikacijski sistem, izdelan iz odprtokodne strojne opreme, ᐅᓂᓗᖑᒪᓂᓗᒥ ᓴᒥᓴᖑᒪᒥᓗᒥ ᓴᓂᔨᓂᓗᓂᒥᑭᒥᑎᓂ (SILAMILU NUNAMULU NIPILIURUTI) oziroma ᐅᓂᓴᒥᓴᓂ (SiNuNi).

SINUNI je družina kompaktnih vodotesnih modularnih prenosnih računalniških snemalnih naprav z izjemno majhno porabo energije, izdelanih na podlagi arhitekture Arduino, ki s pomočjo nizkojakostnega radijskega signala in natančnega geolokacijskega sistema ustvarja mrežasto radijsko omrežje. Modularne tipalne naprave beležijo osnovne podatke o vremenu, položaju in gibanju, mogoče pa jih je opremiti z raznovrstnimi tipali, ki zaznavajo vse od motnosti, temperature in slanosti vode, pa do meritev svetlobe in strukturnih meritev. Odprti standardi, ki so bili uporabljeni za razvoj programske in strojne opreme, omogočajo izdelavo in predelavo v najsevernejših deželah. Naprave omogočajo tudi snemanje zvoka in opazovanje naravnih vrst z geografskim lociranjem ter vnos beležk prek preprostega, robustnega in intuitivnega vmesnika. Med terenskim delom v (oceanski) kotlini Foxe ter ožinah Fury in Hecla (januarja in avgusta 2011) je bilo zbranih veliko podatkov o okolju, opazovanj naravnih vrst, tradicionalnih imen krajev in podatkov o poteh. Delo smo nadaljevali z razvojem na UCSB v Kaliforniji, s preliminarnimi testiranji v Linzu v Avstriji in nato v Sloveniji. V novembru in decembru 2012 se spet vračamo v arktični krog, kjer na Finskem in Norveškem v sklopu rezidence opremo intenzivno razvijamo še naprej.

Sistem omogoča takojšnje pregledovanje terenskih podatkov, medtem ko mrežna arhitektura omogoča brezhiben prenos in izmenjavo podatkov med enotami v različnih omrežjih brez upravljanja uporabnikov, ki se lahko tako osredotočijo na delo na terenu. Geografsko označevanje vseh podatkov in zbiranje zvočnih posnetkov omogočata ustvarjanje preglednih zemljevidov z zvočnimi beležkami in vnos podatkov v sisteme GIS. Glavni cilj te faze projekta je omogočiti aktivno sodelovanje avtohtonih domačih terenskih raziskovalcev, ki posedujejo neobdelane podatke in tradicionalno znanje, z arktičnim znanstvenim kompleksom na način, ki omogoča, da sta lastništvo in izvor podatkov jasno povezana z delom in življenjem na terenu in da je podatke mogoče izmenjavati med skupnostmi v vsem razumljivi obliki. V prihodnje načrtujejo tudi bolj zgoščeno zbiranje podatkov in izdelavo zaslonskega sistema za skupno rabo in distribucijo podatkov v več arktičnih jezikih.

Sistem SINUNI je bil razvit v sodelovanju s skupnostmi, ki živijo na severu. Paradigma raziskav na Arktiki je zgodovinsko takšna, da imajo skupnosti na severu živečih ljudstev malo, če sploh kaj dostopa do rezultatov raziskav, ki se izvajajo na njihovih tleh. SINUNI  predstavlja način, kako lokalnim skupnostim omogočiti izvajanje lastnih raziskav in razpolaganje z zbranimi podatki. Na ta način bi podatke ovrednotili, preverili in z njimi razpolagali v okviru lokalnih skupnosti, kar bi okrepilo njihov položaj.

Kolofon

Projekt so podprli Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Mestna občina Celje in Mestna občina Ljubljana.

Bios

Marko Peljhan (1969) je leta 1994 ustanovil umetniško organizacijo Projekt Atol in bil leto pozneje eden od soustanoviteljev ljubljanskega laboratorija za nove medije Ljudmila. Enega svojih najbolj znanih projektov, Makrolab, je prvič predstavil na Dokumenti leta 1997 ter leta 2003 tudi na petdesetem Bienalu v Benetkah. Peljhanovo delo je bilo v zadnjih 25 letih predstavljeno in nagrajeno na številnih bienalih in festivalih, na razstavah ISEA in Ars Electronica ter v muzejih, kot so P.S.1 MoMA, New Museum of Contemporary Art, ICC NTT Tokyo, YCAM Yamaguchi, Van Abbemuseum Eindhoven, Asia Culture Centre Gwangju in Garage v Moskvi. Med drugim je leta 2001 prejel nagrado Prix Ars Electronica zlata nika za projekt polar, ki ga soustvarja z nemškim umetnikom Carstenom Nicolaijem. Z ameriško-kanadskim umetnikom Matthewom Biedermanom od leta 2008 vodita Iniciatitvo za arktično perspektivo (Arctic Perspective Initiative), ki se posveča globalnemu pomenu arktične geopolitične, naravne in kulturne sfere in je bila predstavljena na pregledni razstavi Kodirana utopija v Moderni galeriji leta 2011. Peljhanovo delo je posvečeno tudi raziskavam in pedagogiki na stiku med umetnostjo, tehnologijo in mediji na kalifornijski univerzi UC Santa Barbara, kjer ima naziv rednega profesorja. V Sloveniji je bil med pobudniki za ustanovitev Centra odličnosti Vesolje, znanost in tehnologije in začel leta 1998 aktivno delovati v vesoljskih in aeronavtičnih raziskavah in kulturalizaciji. V radijskem spektru je znan kot S54MX.

Marko Peljhan

Matthew Biederman je v Kanadi živeč ameriški umetnik, katerega interesi prečijo več medijev in miljejev, sistemov in skupnosti. Ustvarja performanse, video dela in instalacije, ki uporabljajo svetlobo, prostor in zvok ter se dotikajo značilnosti naše zaznave, kot je posredovana prek digitalnih tehnologij. Z Markom Peljhanom je glavni avtor Arctic Perspective Initiative, ki se posveča povezovanju tradicionalnih znanj in novih tehnologij z namenom vzpostavitve večje avtonomnosti cirkumpolarnih območij. Svoja dela je predstavljal na Lyon Bienniale, Istanbul Design Bienniale, The Tokyo Museum of Photography, ELEKTRA, Ars Electronica, CTM, Montreal Bienniale in mnogih drugih. Pierce Warnecke je ameriški zvočni in video umetnik, ki je dolgo živel v Franciji, nato v Berlinu in od nedavnega v Španiji. Sodeloval je s Frankom Bretschneiderjem (vizualije za njegovo delo “Sinn+Form” za založbo raster-noton). Je so-kustos festivala in založbe Emitter Micro. Svoja dela je predstavljal na KW Institut, LEAP, Harvestworks, Luggage Store Gallery, Berklee, CalArts, pa tudi na festivalih kot so Bienale Zero1, MADEiRADiG, Transmediale, Bozart/BEAF, Boston Cyberarts, Visionsonic, Pixelache, Vidéoformes, SXSW Interactive, CMT in drugi. Njegova glasba je izšla pri založbah Khalija, Staaltape, Gaffer, Attenuation Circuit in Grünrekorder.

 

Matthew Biederman

Arctic Perspective Initiative (API) je mednarodna, neprofitna iniciativa posameznikov in organizacij, ki želi javnost opozoriti na globalni kulturni in ekološki pomen cirkumpolarnih območij ter v teh regijah vzpostaviti odprte sisteme ustvarjalnih, komunikacijskih in distribucijskih infrastruktur. Eden poglavitnih ciljev iniciative je ustvarjanje pogojev preko katerih bodo severna arktična ljudstva s pomočjo odprtih tehnologij, sistemov ustvarjanja, učenja in usposabljanja lahko enakopravno in trajnostno sodelovala v pridobivanju in izmenjavi informacij o okolju in spremembah v njemu, ki so posledica globalnih klimatskih sprememb. Hkrati iniciativa API deluje kot ena centralnih točk predstavitve sodobne umetnosti in znanosti cirkumpolarnih območij na t.i. ‘globalnem jugu’ in služi kot vozlišče, kjer se srečujejo sodobne konceptualne prakse, ki povezujejo zemeljska pola ter umetnost in znanost. Mrežo sta ustanovila Marko Peljhan in Matthew Biederman.

Arctic Perspective Initiative