Roj
Cirkulacija 2, Ljubljana
28. december 2016
Projekt Roj nadaljuje umetnikovo prakso izumljanja in razvoja lastne strojne in programske opreme, pri katerih avtor razvija vmesnike, v katerih se med računalnik in strojno opremo vmeša realnost fizičnega sveta. Rezultat teh so vedno izrazito organski, pa čeprav gre v osnovi predvsem za računalniško avtomatizirane oz. generativne avtonomne sisteme.
Čadeža tudi pri svojem novem projektu zopet zanimajo predvsem prenosi povsem digitalno generiranih vsebin, rastrov, mrež, vzorcev, ki jih tvorijo matematično določeni parametri, na podlagi katerih nastajajo abstraktni vzorci, ki dajejo občutek organske naključnosti, a so v resnici plod (razmeroma preprostih) matematičnih algoritmov, ki jih izrisuje za to namensko napisan program. Gre torej za računalniško ustvarjene vsebine, ki seveda niso figurativne, temveč bi bilo njihovo referenčno ozadje kvečjemu iskati v modernističnem raziskovanju kompozicije in »zrnatosti« medija. Le da si medij, ki ga analiziramo tokrat, najprej šele ustvarjamo.
Tehnična skica
V razmeroma zatemnjenem prostorju je nameščenih več parov golih vodnikov (žic). V vsak vzporedno postavljeni par žic je vpet enostaven in lahek elektromotor z ventilatorjem. Na vsakemu od njih je svetleča dioda (LED), ki neprestano sveti. Motorji delujejo glede na električno napetost, da a se pomikajo navzgor in navzdol po žici. Zaradi vzgona, ki ga ustvarja njihovi propelerji se ti lahko dvigujejo, lebdijo ali spuščajo.
Pozicijo točk v roju prek hipne analize video zajema nenehno odčitava računalnik, ki krmili napetost v vsakem paru vodnikov. Pri tem so v pomoč svetleče diode. Vzpostavljena je kibernetska zanka, ki skrbi za homeostazo in konstelacijo lebdečega roja oz. pozicijo posameznih točk v njem. Vrtenje ventilatorjev / motorjev tvori brenčečo zvočno krajino. V raznotere možne konstelacije in mehko gibanje roja lahko obiskovalci posegajo s pomočjo MIDI vmesnika.
Kolofon
Boštjan Čadež: Roj, 2016
Produkcija: Zavod Projekt Atol, v sodelovanju s Cirkulacijo 2.
Programi Zavoda Projekt Atol nastajajo s pomočjo podpore Ministrstva za kulturo in Oddelka za kulturo Mestne občine Ljubljana.
Bio
Boštjan Čadež (1979) je intermedijski umetnik. Študiral je industrijsko oblikovanje na ALUO v Ljubljani. Dobil je priznanje za posebne študijske dosežke za oblikovanje pnevmatike Sporty, ki jo še danes proizvaja in prodaja podjetje Sava. Sočasno je bil aktiven kot grafitar ter objavil tri kompilacije zvočno odzivnih animacij na internetni strani takrat popularnega mp3-predvajalnika Winamp. Z interaktivno računalniško igračo Line Rider (2006), oblikovano pod mentorstvom profesorja Zdravka Papiča, je bil uspešen na svetovnem trgu in za delo prejel prestižno nagrado za inovacijo na srečanju razvijalcev računalniških iger v San Franciscu. Na 13. bienalu mladih ustvarjalcev Evrope in Sredozemlja (2008) je z Veliborjem Barišičem (Veli Silver) zasnoval projekt PPP box, v okviru katerega je razstavljalo več ducat umetnikov v pomembnih galerijah lokalno in mednarodno.
Boštjan Čadež