Transatlantic

AGRFT, Ljubljana
14. december 2017

Vabljeni na javno predstavitev projekta TRANSATLANTIK na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) v četrtek, 14. decembra ob 20. uri. Predstavitev je najnovejša faza v sklopu unikatnega sodelovanja slovenskih gledaliških umetnikov z eno izmed legend (ameriškega) avantgardnega gledališča Richardom Foremanom.

PREDZGODBA (2012 – 2014)

Jeseni 2012 je v produkciji Zavoda Projekt Atol ter koprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča potekala intenzivna dvotedenska delavnica, ki sta jo vodila Foreman in njegova dolgoletna sodelavka Sophie Haviland, leta 2014 pa smo postavili video instalacijo v kontekstu krajšega simpozija v sodelovanju s Slovenskim gledališkim inštitutom. V tej produkciji je sodelovalo več kot dvajset slovenskih umetnikov in študentov ljubljanske umetniške akademije AVA, Slovenskega mladinskega gledališča in svobodnih umetnikov.

NEW YORK CITY, OKTOBER 2017

Najnovejša faza tega kompleksnega projekta, v katerem slovenski umetniki ter pridružena snemalna ekipa sodelujejo s kolegi iz New Yorka, pa se je odvila v eni od zgodovinskih četrti v newyorškem Harlemu, na lokaciji, ki je bila zgrajena leta 1886 in je igrala pomembno vlogo v zgodovini temnopoltih prebivalcev in takoimenovane harlemske renesanse (Harlem Renaissance). Ustvarjalci pod režijsko taktirko Foremana in Havilandove so v skladu z značilno Foremanovo generativno poetiko oblikovali materiale za več-medijsko performativno strukturo – TRANSATLANTIK (TRANSATLATIC BRIDGE) – ki bo po končanem snemanju v New Yorku in post-produkciji predstavljena tudi v Sloveniji, in sicer sredi letošnjega decembra v sodelovanju z ljubljansko Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT). Na snemanju sodeluje okoli 20 ustvarjalcev iz sveta filma, videa in gledališča, s to produkcijo pa se projekt zaokrožuje in zaključuje, saj nastajajo še zadnji filmski materiali, ki jih bomo v post-produkciji razvijali naprej v različnih kontekstih, tako v sodelovanju s študenti AGRFT kot tudi z Richardom Foremanom ter njegovimi sodelavci v New Yorku ter Sloveniji.

Kolofon

Režija: Richard Foreman & Sophie Haviland
Igrajo: Manca Dorrer, Martin Emeršič, Harry Hughes, Katjuša Kovačič, Alenka Kraigher, Mila Sofia Kraigher, Jan Krmelj, Nicolas Norena, Nikola Orešković, Leona Paraminski, Fulya Peker, Jakob Ribič & Ana Laura Richter
Kamera in fotografija: Akaša Bojić, Sašo Podgoršek & Luka Umek
Asistenta: Martin Emeršič & Jakob Ribič
Produkcija: Zavod Projekt Atol – Barbara Hribar, Marko Peljhan & Višnja Racan
Koprodukcija: The Bridge Project & Ontological-Hysteric Theater (New York, ZDA)

Projekt sta podprla Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Ljubljana.

Bios

Richard Foreman je newyorški umetnik, katerega pomen presega zgolj zbirka nagrad, ki jih je prejel. Je eden redkih sodobnih avtorjev, za katerega ni preveč, če zapišemo, da je s svojim delom za vedno spremenil pojmovanje gledališča in performansa in je te pojme bistveno razširil. Gre za ikoničnega ustvarjalca, katerega dela se ne osredotočajo na konflikt okoli katerega bi se vil zaplet drame, ne sledijo klasični strukturi aristotelovskega dramskega trikotnika, temveč se Foreman enakovredno posveča luči, sceni, besedilu in igralčevim nastopom tako, da se postavitev izoblikuje kot kompozicija iz kolaža. Njegova dela ne težijo h katarzi, temveč tega pionirja avantgardega gledališča in performansa zanima povsem drugačen odnos med gledalci in odrskim prostorom ter tehnologijami proizvajanja fikcije, zaradi česar ga pogosto opisujejo kot post-dramskega in eksperimentalnega ustvarjalca. Njegova dela delujejo kot »dizorientacijska masaža«, ki gledalca nenehno zbuja in mu ne pušča popolne potopitve v svet pripovedi, temveč ga nenehno spodbuja k aktivni kritični drži. Foreman je pionir umetniških oblik, ki jih danes lahko razumemo kot »intermedijski performans«. Nedavno je naznanil, da ne bo več ustvarjal v gledališču in Ontološko-histerično gledališče (izv. The Ontological-Hysteric Theater), ki ga je ustanovil, je leta 2010 prenehalo delovati, a ga je naknadno spet obudil. Danes se avtor ustvarjalno bistveno bolj poveča videu oz. filmu, a v osnovi njegov način delain estetika še vedno ostajata povsem zavezana njegovi prepoznavni gledališki poetiki.

Richard Foreman

Sophie Haviland je pisateljica, režiserka in producentka. S svojim filmskim in gledališkim ustvarjanjem se je predstavila v ZDA, Evropi in Avstraliiji. Havilandova se je iz Avstralije v NYC preselila leta 1992 in takrat prevzela vodenje Foremanovega gledališča St Mark’s Church. Producirala je sedem predstav Foremanovega Ontological-Hysteric Theater gledališča v New Yorku in 3 mednarodne turneje (Permanent Brain Damage – New York, Meltdown Festival – London; Pearls for Pigs – New York, Paris, Rome, Montreal, LA; Paradise Hotel – New York, Berlin, Salzburg, Pariz, Kopenhagen). Havilandova je v New Yorku in Evropi sodelovala z Ridge Theater pri njihovi predstavi – tudi dobitnici nagrade OBIE – Carbon Copy Building (izvedbe: The Kitchen, NYC; Settembre Festival, Italy) ter s filmskim režiserjem Halom Hartleyem pri njegovi gledališki predstavi Soon (Salzburg Festival, Avstrija; de Singel, Belgija). Režirala in priredila je Sofoklesovo Elektro, Copijevo The Four Twins in lasten tekst Amnesia, režirala pa je tudi več krajših produkcij za številne festivale v New Yorku.