MikoMitologije: Mit o prelomu
KiBela/MMC KIBLA, Ulica kneza Koclja 9, Maribor
09. – 30. oktober 2020
MIKOMITOLOGIJE
MikoMitološki stroji so bili sestavljeni, da prisluhnejo podzemnemu toku micelijskega omrežja. Ne glede na to, kje je bil vzorec toka vzet, tam so bile številne zgodbe s prepotrebnimi hranili. Med šepetanjem mnogih glasov so se nekatere pripovedi zdele enake, ko so v kosmih in delčkih pronicale iz hif. Zvenele so skoraj kot neskončne mantre, ki se ponavljajo in ponavljajo, čeprav niso bile nikoli popolnoma enake. Vselej polne motenj in razlik, kot da bi se znova in znova sestavljale v nekakšen oddaljen spomin mrmrajočega stroja.
MIT O PRELOMU
Mikroskopsko vozlišče v Prepletu svetovnih omrežij, ki je bilo na novo sprogramirano s Protokolom lastnosti mikoriznih mrež*, so preplavili zvočni podatki. Zvok v laboratoriju je napolnjeval prostor z enim samim stavkom, ki ga je Preplet ekstrahiral, stroj pa ga je neprestano izrekal. Več podatkov kot se je stekalo v stroj, bolj intenzivni in razločni so postajali glasovi: »Ne moremo se vrniti v normalno stanje, ker je bilo ravno normalno stanje, ki smo ga imeli, problem.« Prisoten je bil občutek nujnosti. Številni jeziki in glasovi so bili končno zaznani. Stroj je iz globin do sedaj nemega in neslišanega podzemlja prenašal sporočila, da je njihov svet zlomljen. Globoke zareze preloma so se raztezale čez mnoštvo plasti, kar je predolgo ohranjalo glasove nevidne in tihe. Izkazalo se je, da je stroj postal preobremenjen med izračunavanjem neizmernosti razkola v prepletu zank planetarnih omrežij. Da bi se Preplet svetovnih omrežij rekonfiguriral, vključujoč novo zaznane glasove, je bilo potrebno implementirati Protokol beseda za svet je tok. Ta omogoča prepustnost kategorij, kot so človek, spol, narava, posameznik, zgodovina, kultura, družba. Opraviti je treba resno delo.
*Protokol lastnosti mikoriznih mrež neenakomerno porazdeljenih delcev je bil razvit v sodelovanju z glivnimi agenti, ki so izvajali svoje procese odločanja. Podatkovna množica odločitev je bila vnesena v protokol, ki je postal znan kot Protokol pozabljenih.
MikoMitologije je serija ontogenetskih mitoloških zgodb, video esejev in strojev, v kateri si umetnica zastavlja in raziskuje večplastno vprašanje: kako lahko glive pomagajo ljudem razmišljati o novih možnosti prepletenega življenja v ruševinah kapitalizma. MikoMitologije, kot spekulativna umetniška raziskava, ne razmišlja le o tem, kako lahko podtalna omrežja gliv ljudi podučujejo, ampak tudi kako sodobne tehnologije definirajo sisteme znanja in védenja, ki jih ljudje prejemajo.
Kolofon
Saša Spačal: MikoMitologije: Mit o prelomu, 2020
Avtorica: Saša Spačal
Programiranje, računalniški vid: Matic Potočnik
Zvok, razvoj programske opreme: Pim Boreel
Mikrobiolog, tehnična podpora: Mirjan Švagelj
Videi: Tilen Sepič
Mikroskopski posnetki micelija, tehnična podpora: Toby Kiers Laboratory [ Vrije Universiteit Amsterdam ]
Glasove so prijazno posodile_i: Polona Torkar, Verena Friedrich, Regine Rapp, Susana Gómez Larrañaga, Hiroaki Fujiwara, Jooyoung Oh, Pim Boreel, Saša Spačal, Hiroaki, Anneta Mona Chisa, Monica Clare Mills, Vivian Xu, Dmitry Morozov
Iskrena zahvala: Toby Kiers, Loreto Oyarte Galvez, Malin Klein
Produkcija in podpora: KID Kibla, Projekt Atol, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Toby Kiers Laboratory Univerze Vrije Amsterdam, PIFcamp.
Projekt sta podrpla Ministrstvo za kulturo in Mestna občina Maribor.
Bio
Mag. Saša Spačal, postmedijska umetnica, združuje raziskovanje živih sistemov s sodobno umetnostjo, pri čemer poudarja prepletenost kontinuuma okolja in kulture znotraj planetarnih metabolizmov. Njena umetniška prizadevanja vključujejo razvoj skrbnih biotehnoloških metodologij, vmesnikov in infrastruktur, ki se ukvarjajo tako z organskimi kot tudi z mineralnimi zemeljskimi agenti v času globalnih sprememb. Vzporedno raziskuje krhkost posthumanih scenarijev, prepletajoč mehanske, digitalne in organske logike znotraj pogojev sodobne biopolitike in nekropolitike.
Njena dela so bila predstavljena na prizoriščih, kot so ZKM | Center za umetnost in medije Karlsruhe [DE], Ars Electronica [AT], Centre de Cultura Contemporània Barcelona – CCCB [ES], Laboratoria Art & Science Foundation / New Tretyakov Gallery [RUS], Nacionalni umetnostni muzej Kitajske [CHN], Muzej sodobne umetnosti Metelkova [SI], Onassisov kulturni center Atene [GR], Festival Transmediale [DE], Mestna galerija Praga GHMP [CZ], Muzej in galerije Ljubljane [SI], Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo [ES], Perm muzej sodobne umetnosti [RUS], Chronos Art Centre [CHN], Muzej sodobne umetnosti Zagreb [CRO], Muzej sodobne umetnosti Vojvodina [SRB]. Prejela je nagrade in nominacije Ars Electronica Starts Prize [2021], Japonska nagrada za medijsko umetnost [2020], Nova nagrada za tehnološko umetnost [2019], New Aesthetica Prize [2020], Prix Cube [2015] in Prix Ars Electronica [2015].
Saša Spačal